De mythologie van de Japanse kunstenares Chihiro Kondo bezit een universeel karakter hoezeer zij ook naar een concrete inspiratiebron verwijst.
Essentieel daarbij is wel haar schitterend en geraffineerd tekenkunstig talent en tevens de uitzonderlijke schilderkunstige beeldtaal die zij hanteert.
*Education
1994 Graduated from Tama Art University Tokyo with a degree in Japanese painting (Nihon-ga)
1997 Curator’s certificate Tama Art University Tokyo.
*Awards
2011 First Prize at International Peace Art Exhibit
Harmony for Peace Foundation (VN) , New York Chelsea Art Museum
2021 Laureate of the “Belfry Tower Cats” competition
in Yper.
Her winning ‘Sleepings cat’ sculpture will replace one of the damaged Historical sculptures on the Belfry Tower.
Press release
2021 08 08
Het beeldje van een kattenhoofd van de Belgisch-Japanse kunstenares Chihiro Kondo werd door de jury geselecteerd als een van de drie winnende ontwerpen van de wedstrijd ‘Belfortkatten’ te Ieper.
Dat betekent dat Chihiro’s ontwerp één van de beschadigde sculpturen op de fries van de Ieperse Belforttoren zal vervangen
Uit het verslag van de jury:
“Dit originele beeld toont niet enkel een kattenhoofd, maar ook twee voorpoten, waardoor duidelijk is dat de kat aan het slapen is. Een beeld dat menig kattenliefhebber zal herkennen en ook de jury kon bekoren.
De inspiratie voor dit werk is de Nemuri neko of slapende kat, een historische houtsculptuur op
het Toshogu tempelcomplex in Japan. Als je weet dat de tempel net zoals de Ieperse Lakenhallen behoren tot het Unesco werelderfgoed zorgt dit voor een extra betekenislaag. De mus aan de achterzijde van het originele beeld voegt nog een betekenislaag toe: daar waar een mus normaal wordt opgegeten als de kat wakker wordt, suggereert het beeldje dat mussen en katten ook in harmonie naast elkaar kunnen bestaan. Dit zou dan uitdrukken dat een vreedzame tijd is aangebroken.
De kunstenaar brengt zo Ieper Kattenstad en Ieper Vredesstad bij elkaar in één uitmuntend werk.”
* Exhibitions
2023 "Neko Japonais" 2 tours et detours / Andernos-les-Bain (Fr)
2023 " a world of Fantasy" Lieve Lambrecht galerie /Merendree (B)
2023 "Vloeiende Gedachten" ID Gallery/ Oostende (B)
2022 “ TEN Times Two” Gallery Sofie Van den Bussche / Brussel (B)
2022 "Organisch Tableau" MONA/NIRAS / Dessel(B)
2022 "De gepenseelde taal" ID Gallery/ Oostende (B)
2021 “ DRAF” Cum Laude / Mol (B)
2020 RivoliArt #32 / Brussels (B)
2019 IKI Gallery /Brugge (B)
2019 Rotatry-Club Biennale Aalter (B)
2018 Hommelhof / Watou (B)
2018 ID Gallery / Oostende (B)
2017 Giardini Botanici Hanbury / Ventimiglia (It.)
2017 De kunstkamer / Hoogeloon (N)
2017 Diocesaan Centrum Groenhove / Torhout (B)
2012 3 Murals / Provence (Fr)
2011 Fukushima / (tsunami ) (JP)
2011 Mural painted in the Machiya Kyoto-style house / Kyoto ,(JP)
2011 ‘’The festival of Yaoyorozu (countless) Dance AC,GALLARY / Ginza ,JP
2010 ‘The journey in ancient’ Kyoto-style house Machiya / Kyoto ,JP
2010 ‘The kaleidoscope of Yaoyorozu (countless)’ The temple Kyoji / Shinjuku ,JP
2010 ‘The love earth continue forever’ The head office showroom of Mitubishi Motors / Tokyo ,JP
2009 ‘The love story of TIDA(the sun)’ Hotel The Westin Nagoya Castle / Nagoya ,JP
2009 ‘The island of the sea and a rainbow and a song in the island’ AC,GALLARY / Ginza ,JP 2008 ‘The love story of TIDA (the sun) <introduction>’ Vitamin Tee / Tokyo ,JP
2008 ‘The love story of TIDA (the sun)’ AC,GALLARY / Ginza ,JP
2007 ‘Gods in the paradise’ Orange Gallery / Tokyo ,JP
2005 ‘Pwaapwa!! Pwaapwa!!’ Gallery IDF / Nagoya
2004 ‘Pwaapwa!! Pwaapwa!!’ Orange Gallery / Tokyo ,JP
2001 ‘Flower of Palau’ ONO Gallery / Ginza ,JP
2000 ‘Walk into the sea’ ONO Gallery / Ginza ,JP
.............................. etc.
Chihiro ’s Mythologie.
In het beeldende oeuvre van Chihiro Kondo, die in Vlaanderen leeft en werkt,
is de inhoud even rijk als de vorm schittert. Dat heeft te maken met het feit dat zij een intense belangstelling aan de dag legt omtrent mythologie --zowel die van het oude Griekenland als die van de Japanse Goden -- en tevens met de virtuositeit waarmee zij schildert en tekent. Zo compenseert hier het ene het andere. Dat wil zeggen dat, wanneer niet meteen de volledige betekenis van haar taferelen duidelijk wordt, de sierlijke en verbazingwekkend welsprekende vormentaal zodanig de kijker beroert dat het tafereel op zich hem volledig inpalmt en zijn verbeelding optimaal wordt gevoed.
Er leeft een diepgaand animisme in haar gehele oeuvre, in haar benaderen van de mens en de natuur, van dieren en figuren uit de mythologie, in haar beeldend vertellen dat schilderen is en tekenen tegelijk en dat blijk geeft van een alhier zelden geziene beheersing van de middelen.
Schetsen en schilderijen dragen allen haar etherische handtekening.
Een stapeling van diverse gevoelens en onderhuidse aanwezigheden.
Dat betekent onder meer ritme en een uitbundige vormentaal, vervreemding en verhaal, kleur in tientallen varianten en soorten warmte die over elkaar heen buitelen. Een prachtig spel van narratieve beeldvorming.
Hugo Brutin (a.i.c.a.) mei 2019